Pe 16 septembrie 2024, Ford a dezvăluit mai multe detalii despre modelul Ford Mustang GTD 2025. Inițial, s-a spus că GTD va avea „peste” 800 de cai putere, dar acum avem cifre mai exacte. Mustang GTD va produce 815 cai putere, un cuplu de 664 lb-ft și va atinge o viteză maximă de 202 mph (325 km/h). Motorul V-8 supraalimentat de 5,2 litri poate urca până la 7.650 rpm. Așa cum s-a menționat anterior, doritorii vor trebui să aplice pentru a avea privilegiul de a plăti „aproximativ 325.000 de dolari,” conform Ford. Ford susține că GTD va parcurge un tur al Nürburgring Nordschleife în mai puțin de 7 minute și se pregătește pentru un tur cronometrat. Vom raporta rezultatele când acestea vor fi disponibile.

Triunghiul capătă sens acum. Ford a dezvoltat modelul Mustang Dark Horse 2024 ca o versiune de performanță a celei de-a șaptea generații Mustang. În cadrul unor planuri ambițioase de curse, inginerii l-au folosit ca bază pentru a crea Mustang GT3, destinat competițiilor din 2024, cu obiectivul de a câștiga trofeul clasei GT la cursa de 24 de ore de la Le Mans cu un pony car.

Acum, ultima latură a triunghiului Mustang din producția de serie este completă: echipa a omologat simultan mașina de curse Mustang GT3 printr-un monstru global, legal pe stradă, în valoare de 300.000 de dolari: Ford Mustang GTD 2025. Numele său provine din clasa GT Daytona (mașini specifice GT3) a campionatului nord-american IMSA WeatherTech SportsCar. Mustang GTD va debuta cu peste 800 de cai putere. CEO-ul Ford, Jim Farley, l-a descris ca fiind un „tehnolog sofisticat badass.” Ne-a cucerit de la „badass.”

Ce este?

Deși tehnic încă utilizează platforma S650 a modelului Ford Mustang 2024 și împărtășește podeaua, montanții, geamurile, aspectul general al interiorului (dar simplificat, cu scaune Recaro în față și fără banchetă spate), precum și câteva componente comune, Ford Mustang GTD 2025 este o cu totul altă bestie față de Dark Horse. GTD dispune de un motor modificat, o transmisie transaxială cu opt trepte montată în spate și sisteme de frânare și suspensie diferite. Suprafețele au fost reproiectate pentru o aerodinamică superioară și o evacuare mai eficientă a căldurii.

Datorită suspensiei adaptive cu amortizare și controlului de tracțiune reglabil, Ford Mustang GTD 2025 reprezintă o îmbunătățire chiar și față de mașina de curse GT3, afirmă Farley. Aceste declarații au fost susținute de piloții Joey Hand (SUA) și Harry Tincknell (Marea Britanie), care vor conduce modelul anul viitor în curse celebre de anduranță, precum Rolex 24 de la Daytona, în ianuarie, și Le Mans, în iunie. Ambii piloți au contribuit la dezvoltarea atât a mașinilor de curse, cât și a celor de stradă.

Ideea Ford a fost să transforme mașina de curse într-un model de stradă cu modificări minime, având ca obiectiv depășirea competitorilor GT3, precum Porsche, Mercedes-AMG și Aston Martin, atât la Le Mans, cât și pe drumuri publice, explică Farley. În stilul său îndrăzneț, Farley a lansat o provocare printr-un citat inclus în materialele oficiale pentru Mustang GTD: „Aceasta este compania noastră; aruncăm mănușa și spunem: «Veniți și încercați!» Suntem confortabili să atragem atenția tuturor. Accept să compar timpii pe circuit într-un Mustang GTD cu orice alt șef auto și cea mai bună mașină de stradă a lor.”

Cât costă?

Ford Mustang GTD 2025 va avea un preț de peste 300.000 de dolari, iar Ford plănuiește să construiască aproximativ 2.000 de exemplare, potrivit lui Farley. Constructorul auto va folosi un sistem de alocare și concierge similar celui utilizat pentru distribuirea modelului Ford GT în ediție limitată. Acest proces a inclus criterii care au recompensat clienții loiali ai vehiculelor de performanță Ford și au descurajat speculanții.

Unii dintre potențialii cumpărători și-au crescut șansele participând la un eveniment exclusivist în Monterey, California, pentru a vedea mașina în avanpremieră, înainte de dezvăluirea sa publică din cadrul Monterey Car Week și Pebble Beach Concours d’Elegance.

Ford colectează nume, dar încă nu acceptă comenzi. Farley a declarat că va cumpăra una, dar va trebui să aștepte după președintele executiv Bill Ford, care va primi exemplarul cu numărul 1. Farley a primit numărul 4 al modelului GT, după membrii familiei Ford. CEO-ul estimează că viitorii cumpărători de GTD vor fi cei care deja colecționează modele Ford, au un GT în garaj, poate și alte mașini exotice, și sunt pasionați de zilele pe circuit.

Sub capotă

Ford Mustang GTD 2025 dispune de un motor V-8 supraalimentat de 5,2 litri, o versiune mai puternică a motorului din GT500, echipat cu un sistem de ulei cu sumă uscată (tipic pentru mașinile de curse). Acesta este asociat cu o transmisie cu dublu ambreiaj, cu opt trepte, montată în spate și controlată prin padele. Puterea va depăși 800 de cai putere, iar turația maximă a motorului va depăși 7.500 rpm, conform Ford.

Puterea motorului V-8 depășește cu mult cei 500 de cai putere și 418 lb-ft cuplu ai motorului V-8 Coyote de 5,0 litri al modelului Dark Horse și, de asemenea, îl depășește cu ușurință pe cel al mașinii de curse GT3, care folosește un motor V-8 aspirat natural de 5,4 litri pentru durabilitate, dar este limitat de regulile de cursă undeva în jurul valorii de 500-550 cai putere. Jim Baumbick, vicepreședintele Ford pentru operațiuni de dezvoltare a produselor și calitate, spune că motorul supraalimentat de 5,2 litri este alegerea corectă pentru GTD din punct de vedere al greutății, ambalajului, eficienței și performanței. Decizia de a opta pentru supraalimentare a fost luată rapid în procesul de dezvoltare. Baumbick nu a dezvăluit încă cifrele pentru accelerația 0-60 mph sau alte performanțe, dar spune că Ford vizează un timp de sub 7 minute pe Nürburgring Nordschleife, ceea ce va face cu ușurință din GTD cel mai rapid Mustang de serie (dacă cumva nu v-ați dat seama deja).

Pilotul profesionist Joey Hand subliniază cum sistemul de reducere a rezistenței aerodinamice ia forța de apăsare din mașină pentru a crește viteza în linie dreaptă, similar cu sistemul folosit în Formula 1, dar care nu este permis în cursele de GT. Împreună cu puterea suplimentară, acesta reprezintă un avantaj al mașinii de stradă față de Mustang GT3.

Echipa de dezvoltare a mutat și transmisia din spatele motorului montat frontal la spatele mașinii, pentru a obține un echilibru de greutate 50/50 și o livrare mai bună a cuplului. Mutarea cutiei de viteze către spate a fost „o problemă extrem de dificilă de rezolvat,” spune Larry Holt, vicepreședinte executiv al Multimatic Special Vehicle Operations, pe care Farley îl numește tatăl mașinii, alături de echipa Ford.

Suspensia este cheia performanței

Suspensia inovatoare semi-activă Multimatic DSSV cu supape de tip spool al Mustang-ului GTD se remarcă prin rate de arcuri duble acționate hidraulic și oferă două setări de înălțime a gărzii la sol—cu 40 mm mai joasă în modul Track. Farley afirmă că acest sistem va permite o viteză maximă cu 15-20 mph mai mare. Tehnologia adaptivă a amortizoarelor spool-valve previne, de asemenea, balansarea excesivă a mașinii pe piste și drumuri accidentate, conform lui Hand. Adaptând amortizoarele în timp real pentru diferite viraje, suspensia poate trece de la rigiditate maximă la flexibilitate totală în doar 10 milisecunde, potrivit Ford. Amortizoarele sunt dispuse într-un model orizontal cu acționare prin tije, o arhitectură specifică mașinilor de curse de top.

Colegului său de echipă, Tincknell, i-a fost greu să creadă cât de similar este modelul de stradă cu cel de cursă în simulări, cu niveluri incredibile de apăsare aerodinamică, puterea de peste 800 de cai putere și echilibrul de greutate 50/50 care îmbunătățesc virajele și stabilitatea. Electronica rafinată și posibilitatea de a ajusta controlul tracțiunii și ABS-ul adaugă un plus de performanță, promițând o manevrabilitate incredibilă. „Există câteva tehnologii interesante pe această mașină pe care am dori să le avem pe mașina de curse, sincer,” spune el. Vorbiți despre asta cu regulamentul, domnule.

Mustang GTD este echipat cu jante ușoare din magneziu de 20 de inch, frâne carbon-ceramice, un sistem de evacuare din titan și pneuri Michelin R-compound de 345 mm în față și 375 mm în spate, cele mai adezive anvelope de curse legale pentru drumuri pe care Ford le-a putut obține pentru un model de stradă. Toți acești îmbunătățiri de performanță ar trebui să facă mașina relativ ușor de condus pentru entuziaștii capabili.

În interiorul „Power Pony”-ului

În general, interiorul Mustang-ului GTD 2025 nu este foarte diferit de cel al Mustang-ului GT sau Dark Horse standard. Cele mai mari diferențe se regăsesc la scaune, volan, consola centrală și zona din spatele scaunelor din față. Aici găsim un set de scaune Recaro reglabile, cu o țesătură ce păstrează unele elemente clasice ale brandului.

Volanul este unic pentru GTD, având un inel „groas și bine căptușit” cu un fund plat, cu inserții din Dinamica și fibră de carbon, acoperit cu piele. Acesta dispune și de butoane pe spița stângă, care reglează fermitatea suspensiei și modul de evacuare, similare celor întâlnite pe alte produse de performanță ale mărcii Ford, în timp ce partea dreaptă găzduiește funcțiile de infotainment. Imediat în spatele acestora se află o pereche de padele din titan, imprimate 3D, care controlează transmisia cu dublu ambreiaj de opt trepte în modul manual. Din păcate, spre deosebire de Mustang-ul de curse, aceste padele sunt atașate de volan și se vor mișca odată cu acesta atunci când este rotit. Totuși, ele au un model hexagonal pentru un grip mai bun și pentru a contribui la reducerea greutății.

Consola centrală este aproape unică pentru Mustang-ul GTD, deoarece este dotată cu un buton rotativ pentru a pune transmisia în viteză sau în modul manual. Inelul care înconjoară acest buton este, de asemenea, realizat din titan, iar trimiterea adițională din jurul său este din fibră de carbon—la fel ca majoritatea elementelor interioare ale GTD-ului. În rest, consola centrală a Mustang-ului GTD este aproape identică cu cea a unui Mustang standard.

Ce se ascunde în spatele scaunelor din față

Lucrurile devin cu adevărat interesante în spatele scaunelor din față, unde nu există locuri pentru pasagerii din spate—acestea fiind înlocuite de un panou transparent cu detalii din fibră de carbon, fixat la peretele posterior. Acest lucru le permite posesorilor să își expună suspensia din spate cu contra-leveră, realizată de Multimatic. De asemenea, va permite proprietarilor să observe cum se schimbă postura Mustang-ului GTD în funcție de modificările de înălțime programate în modurile de conducere ale GTD-ului.

Construirea Mustang-ului GTD

Mustang-ul GTD își va începe viața la fabrica Ford din Flat Rock, Michigan, pentru a fi ulterior trimis la facilitățile Multimatic din Markham, Ontario, pentru a fi realizat manual. Multimatic, specialist în construcția de mașini din fibră de carbon, produce și noii Mustang GT3 și GT4 destinați curselor, și tot ei au fabricat Ford-ul GT. (Raj Nair, președintele Multimatic, a fost anterior responsabil de dezvoltarea produselor Ford.) Vor fi necesare unele teste de siguranță, dar nu toată gama de teste, potrivit lui Baumbick, deoarece mașina folosește aceeași structură de bază ca Mustang-urile S650, care au fost deja testate. Primele exemplare sunt așteptate să ajungă la clienți spre sfârșitul anului 2024 sau începutul anului 2025, iar clienții vor putea alege orice culoare doresc pentru caroseria acestora.

Mai multe detalii despre Mustang-ul GTD

Ce altceva? Ford Mustang GTD 2025 are o caroserie largă; lățimea pistei este cu 4 inci mai mare decât a Mustang-ului GT. În ceea ce privește aerodinamica, acesta dispune de un splitter frontal agresiv, capotă și aripi ventilate și un imens aripă activă montată pe stâlpii C. Majoritatea mașinilor GT3 își montează aripa pe capota din spate, dar Ford a ales să o plaseze pe stâlp pentru a spori rigiditatea, chiar deasupra axei spate, astfel încât forța de apăsare să fie aplicată direct asupra suspensiei din spate. Există un mic hatch pentru portbagaj, dar nu vă așteptați să găsiți un spațiu mare de depozitare: majoritatea spațiului de la portbagaj găzduiește suspensia semi-activă și sistemele de răcire.

Ford nu a confirmat încă greutatea mașinii, dar a folosit o cantitate considerabilă de fibră de carbon pentru a o menține cât mai ușoară posibil. Materialul este folosit de Ford și Multimatic pentru a confecționa capota, splitterul frontal, aripile, pragurile ușilor, capacul care înlocuiește capacul portbagajului, difuzorul din spate și acoperișul. Vor fi disponibile opțiuni de fațade din fibră de carbon pentru față și spate. Ușile, însă, rămân din oțel. Ford intenționează, de asemenea, să ofere un pachet aerodinamic care include o placă de subcaroserie din fibră de carbon, „precum și unele tehnologii care ar fi ilegale în curse, cum ar fi clapetele frontale controlate hidraulic pentru a gestiona fluxul de aer și echilibrarea aerodinamică în coordonare cu aripa activă din spate.” Dacă acest lucru vă aduce aminte de Porsche-ul 911 GT3 RS, aveți dreptate – cu excepția faptului că Mustang-ul GTD va livra mult mai multă putere.

Neapologetic American

De-a lungul timpului, linia de modele Mustang a avut o progresie care sporea performanțele, însă Farley spune că 2025 Ford Mustang GTD nu face parte din această traiectorie: „Aceasta este o schimbare completă de direcție. Este vorba despre a înfrunta elitele europene ca un adevărat outsider. Credem că, pe măsură ce toată lumea părăsește acest segment, vrem să fim văzuți ca o companie americană în toate colțurile lumii unde mașina este vândută. Suntem neapologetic americani.” Din ceea ce vedem la Mustang GTD, Ford nu are absolut niciun motiv să se simtă regretat pentru ceea ce a realizat aici.

Această poveste a fost publicată inițial în august 2023 și a fost actualizată ulterior pentru a reflecta informații și dezvoltări noi.

Sursa articol: motortrend.com

GALERIE FOTO 2025 FORD MUSTANG GTD